Podcast Żywy Content 28

Czy Twój copywriter musi być kreatywny? | Żywy Content #28

Dzisiaj kilka słów o kreatywności. Czy jest konieczna w pracy copywritera? I czym właściwie jest? Temat ciekawy i na pewno pomocny w wyborze odpowiedniego fachowca. Odpowiedzmy więc na pytanie, czy twój copywriter musi być kreatywny? 

 

Po co copywriter pisze? Czyli zawsze chodzi o sprzedaż

 

Na samym początku musimy wyjaśnić dwie kwestie: co jest zadaniem copywritera i czym jest kreatywność. Dawno temu… (zaczynam jak jakąś baśń). Natomiast miało to miejsce dekady temu, gdy o sieci nikt nawet nie marzył. Copywriterzy tworzyli teksty reklam czy teksty listów sprzedażowych. Jednym słowem: chodziło o sprzedaż. Oczywiście, dzisiaj rola copywritera nieco się zmieniła, bo piszemy mnóstwo innych rzeczy. Piszemy blogi, artykuły sponsorowane, teksty na strony, tak że w dużym stopniu działamy w sieci i często musimy też tworzyć teksty optymalizowane pod SEO. Natomiast według mnie wciąż chodzi o sprzedaż.

 

Nie dajcie sobie wmówić, że jest inaczej. Oczywiście, część tekstów sprzedaje bezpośrednio, inne robią to pośrednio, ale zawsze na końcu chodzi o sprzedaż. W większości jesteście przedsiębiorcami, tak że sami wiecie, że żadna firma nie będzie inwestowała pieniędzy, jeśli nie ma z nich zwrotu. Zwrot z tekstów to właśnie zwiększona sprzedaż. I owszem, np. budowa bloga ma wspomóc pozycjonowanie, ale po co to robi? Po to, aby więcej osób wchodziło na stronę internetową, więcej osób mogło zapoznać się z produktami z usługami. Docelowo chodzi o sprzedaż.

 

Podobnie, jeżeli prowadzimy działania contentowe mające na celu budowę społeczności wokół marki, no to po cóż to robimy? No właśnie po to, żeby ta społeczność napędzała ten ruch, żeby ta społeczność robiła ten szum, ostatecznie: żeby wybierała nasze produkty czy nasze usługi. Zawsze chodzi o sprzedaż, to jest biznes, najzwyczajniej w świecie. Tak że copywriter ma pisać ciekawie, ma pisać poprawnie językowo, oczywiście. Ale musi zawsze pamiętać o sprzedaży.

 

Po co copywriterowi kreatywność?

 

I teraz przejdźmy do drugiej części, czyli czym jest kreatywność. Najprostsza definicja mówi, że kreatywność to umiejętność tworzenia nowych rzeczy. Już, tylko tyle. Oczywiście, chodzi też o tworzenie nowych skojarzeń, inteligencję emocjonalną i mnóstwo innych czynników, ale to, co nas ostatecznie interesuje, to skutek tych procesów. A ten jest prosty: tworzenie nowych rzeczy. Na tym etapie brzmi to w porządku, prawda? Copywriter tworzy treści do sieci, ta wspomaga reklamę firmy. Ta również oczywiście ma za zadanie prowadzić do sprzedaży, więc musi być kreatywny, aby móc tworzyć nowe, ciekawe teksty. Ale w czym tkwi problem?

 

Otóż wielu copywriterów czy copywriterek, mam takie wrażenie, w nieco dziwny sposób rozumie swoją pracę. Zaczynają czuć się artystami, pisarzami, a nie marketingowymi rzemieślnikami. I właśnie to poczucie, ta chęć dodania tego artyzmu do swoich tekstów, sprawia, że zaczynają kreatywność rozumieć jako tworzenie rzeczy nieoczywistych: porównań, które wprawiają w zachwyt, a przy tym wymagają 30 sekund namysłu. Ich teksty są dobre w większości, ale nie spełniają tej podstawowej funkcji, nie sprzedają lub nie są zgodne z językiem marki, który sprawia, że cała komunikacja prowadzi do sprzedaży. Kreatywność rozumiana w ten sposób może przysporzyć wam wielu problemów. Odbiorca nie ma się zastanawiać przez dwie minuty, o co chodziło w danym tekście. On ma od razu wiedzieć, z czym ma do czynienia, jakie może odnieść korzyści. Tekst ma zbić jego obiekcje itd.

 

Szukajcie copywriterów kreatywnych, oczywiście, ale dalekich od wynoszenia naszej pracy na piedestał sztuki. Jesteśmy rzemieślnikami, którzy mają wspomóc reklamy, sprzedaż, a nie tworzyć poematy. I owszem, często piszemy bardzo ciekawie, flow naszych tekstów jest nietypowe. Często łamie jakieś schematy, niekiedy można pokusić się szczyptę artyzmu, pobawić słowem – ale tylko, jeżeli jest to wskazane, jeżeli wspomoże sprzedaż, wspomoże to, do czego dany tekst jest stworzony. Jeżeli więc wasz copywriter zaczyna artystyczną kreatywność przedkładać nad faktyczne potrzeby waszej firmy, zaczyna zapominać, że docelowo chodzi wam o sprzedaż – zmieńcie copywritera.

Do góry
[borgholm_core_section_title tagline="oh hello you" title="Award-winning creative agency." subtitle="Delivering high-quality projects for international clients. Ask us about digital, branding and storytelling." line_break_positions="1" disable_title_break_words="no" special_style_positions="2" title_tag="span" subtitle_margin_top="29px" enable_text_custom_styles="yes" text_color="#000000" _element_width="initial"]

GENERAL INQUIRIES
borgholm@qodeinteractive.com

SOCIAL MEDIA