Narzędzia przydatne w tworzeniu contentu| Żywy Content #26
Dzisiejszy odcinek w moim odczuciu będzie niezwykle przydatny, ponieważ porozmawiamy sobie o różnych narzędziach, różnych platformach, które będą niesamowicie pomocne w działaniach content marketingowych, w ogóle w tworzeniu contentu. Więc jeżeli samodzielnie promujecie swoją firmę, markę, produkty, tworzycie content, prowadzicie działania stricte content marketingowe albo nawet szersze, związane z mediami społecznościowymi, te narzędzia, te platformy, będą dla was naprawdę niezwykle przydatne.
Tytułem wstępu: dwa kryteria, którymi się kierowałem wybierając te narzędzia. Po pierwsze: przedstawiam wam narzędzia, platformy, które samodzielnie testowałem. 90% albo i nawet więcej tych narzędzi wykorzystuję regularnie, inne wykorzystuję sporadycznie, natomiast o każdej mogę coś powiedzieć. Więc to było takie najbardziej istotne kryterium, natomiast drugie: stawiam na platformy, na narzędzia, które są w większości darmowe, bądź posiadają jakiś darmowy plan, który udostępnia wam część funkcjonalności. Będziecie mogli się przekonać, czy są to platformy dla was, czy odpowiada wam interfejs, funkcjonalności.
Narzędzia do tworzenia tekstu
Zaczynamy od narzędzi, które są przydatne w tworzeniu tekstów. No nic dziwnego, tym się zajmuję. To jest taki core moich działań, więc skupimy się na tym. Po pierwsze: Ortograf.pl i LanguageTool, czyli dwie platformy, które pomogą sprawdzić poprawność waszych tekstów pod kątem ortograficznym, pod kątem gramatycznym, interpunkcyjnym. Naprawdę warto z nich skorzystać. One oczywiście mają (na pewno LanguageTool, czy Ortograf – nie jestem przekonany, ale LanguageTool na pewno ma) wersje premium, ale te wersje podstawowe w zupełności wam wystarczą. Pierwsza kwestia: te platformy nie są nieomylne. One korzystają z algorytmów, tak że czasami nie wyłapują niuansów językowych, czasami źle coś odczytają, więc zawsze z lekką dozą dystansu, natomiast są bardzo przydatne i po prostu warto z nich korzystać.
Kolejne dwie aplikacje, a w zasadzie platformy online: Hemingway App i Jasnopis. Te dwie Platformy pozwolą sprawdzić stopień zamglenia waszych tekstów, czyli to, czy są czytelne, czy są przejrzyste, czy odbiorca nie będzie miał problemu ze zrozumieniem np. zbyt długich zdań. Warto wrzucić, warto sprawdzić, natomiast tutaj też małe rozjaśnienie: uważam, że obie platformy często traktują odbiorców, czytelników, mówiąc kolokwialnie, jak idiotów. Tak że tutaj bardzo proszę, żebyście też nie do końca zawierzali tym platformom, ale oczywiście warto wrzucić, warto sprawdzić te teksty, bo być może okaże się, że faktycznie, nieco popłynęliście, w niektórych fragmentach tworząc jakieś bardzo długie, bardzo rozbudowane, wielopoziomowe zdania i warto po prostu je podzielić, warto troszeczkę skrócić – właśnie po to, żeby ta czytelność była na wyższym poziomie i żeby po prostu odbiorca w sposób dużo prostszy przyswoił te teksty.
Kolejna strona ile.liter.pl to jest bardzo proste narzędzie, w którym szybko sprawdzicie, ile znaków ma wasz tekst. Czasami jest to istotne, ponieważ niektóre platformy mają ograniczenia, tak jak np. X (do niedawna Twitter), gdzie macie konkretną liczbę znaków, więc warto mieć coś takiego zawsze pod ręką, jeżeli szybko chcecie sprawdzić, ile wasz tekst ma znaków, bądź jeżeli chcecie sprawdzić, ile czyjś tekst ma znaków: czy jakiś tekst opublikowany już w sieci, czy jakiś fragment takiego tekstu, to również polecam.
Na koniec trzy platformy, które pomogą wam sprawdzić, czy wasze teksty są oryginalne, czy nie są duplikatami. Już tłumaczę, o co chodzi. Po pierwsze, tak jak wspominałem, możecie sprawdzać własne teksty, czy przypadkiem jakiś ich fragment nie jest nazbyt podobny do już opublikowanych tekstów. Po drugie, jeżeli współpracujecie z copywriterem, zawsze możecie teksty, które od niego dostaniecie, sprawdzić na tych platformach, żeby po prostu upewnić się, czy przypadkiem nie są one skopiowane z innych stron. Dupli Checker, Plagiarism Checker i Copyscape. Ten ostatni pozwala na to, żebyście wrzucili swoją całą stronę internetową i on sprawdzi, czy ktoś nie skopiował z waszej strony waszych tekstów. Tak że też przydatna sprawa, raz na jakiś czas można spokojnie wrzucić swoją stronę i sprawdzić, czy przypadkiem ktoś nie pożyczył waszych treści.
Narzędzia do tworzenia grafiki
To tyle, jeżeli chodzi o pisanie. Teraz zajmiemy się grafiką, tworzeniem grafiki. Platformy, które mogę polecić, to przede wszystkim Canva, moim zdaniem najlepsza platforma w sieci, na której za darmo możecie tworzyć całą masę najróżniejszych grafik, infografik, jakichś banerów, które wykorzystacie w mediach społecznościowych. Naprawdę możliwości jest cała masa, wszystko za darmo. Oczywiście są plany premium, ale tak jak mówię, ten darmowy w zupełności wystarczy, więc Canva to jest platforma, z której naprawdę warto korzystać.
Mogę polecić jeszcze jedną – to jest Piktochart. To jest platforma, na której możecie tworzyć infografiki. Bardzo duża funkcjonalność, ale ukierunkowana głównie na te infografiki, więc jeżeli planujecie coś takiego przygotować, możecie też odwiedzić stronę Piktochart.
Druga sprawa: banki zdjęć. No ich jest mnóstwo. Ja polecam dwa: Pixabay to jest bardzo fajny bank, zdjęć, bardzo dużo zdjęć, bardzo dobrej jakości i Unsplash – tam znajdziecie zdjęcia nieco bardziej artystyczne, więc warto te dwie strony odwiedzać, bo być może na jednej bądź drugiej znajdziecie dokładnie to, czego szukacie.
Jeżeli chodzi o grafikę, to jeszcze mogę polecić ILoveIMG.com. To bardzo fajna strona, na której wykadrujecie zdjęcia, na której skompresujecie zdjęcia. No tam jest naprawdę bardzo, ale to bardzo dużo funkcjonalności. Możecie zmienić format zdjęć. Sugeruję odwiedzić i sprawdzić, czy będzie dla was w czymś przydatna. Jeszcze TinyPNG. Tam też możecie skompresować zdjęcia. Nawet wydaje mi się, że stopień kompresji jest tam nieco wyższy niż na ILoveIMG, ale warto to po prostu sprawdzić.
Narzędzia do tworzenia prezentacji i materiałów audiowizualnych
Na koniec Prezi, czyli prezentacje. Jeżeli nie posiadacie Power Pointa bądź posiadacie i wiecie już, że nie jest to zbyt ciekawe narzędzie, sugeruję też wskoczyć na tę stronę i tam spróbować przygotować prezentację audio. Tutaj się skupimy również na darmowym programie Audacity. Ja z tego programu nie korzystam na co dzień, natomiast jeżeli chodzi o programy darmowe, no to wydaje mi się, że jest on najlepszy, zwłaszcza pod względem takiej prostoty, takiej funkcjonalności. Jeżeli jesteście osobami, które są początkujące w tym temacie i dopiero zaczynają nagrywać materiały audio, no to myślę, że Audacity będzie dla was bardzo fajnym rozwiązaniem.
Jeśli chodzi o publikację materiałów, no to z darmowych platform, oczywiście YouTube. Tutaj myślę, że każdy miał do czynienia z tą platformą. No i SoundCloud, to jest też bardzo fajna platforma, więc możecie po prostu sprawdzić i wybrać to, co przypasuje wam bardziej.
Narzędzia dla zespołów
Na koniec zostawiłem pracę projektową. Jeśli pracujecie w teamie, jeśli macie wielu współpracowników, bardzo fajne platformy to Asana i Trello. Jedna i druga jest przeze mnie używana, jedną i drugą mogę polecić, więc po prostu wybierzcie to, co bardziej wam odpowiada. To naprawdę ułatwia pracę w zespole, ułatwia przekazywanie informacji, ułatwia taki nadzór nad tym, w którym miejscu projektu jesteście.
Jeśli chodzi o pracę projektową, to jeszcze dwie platformy, czyli WeTransfer i Dropbox. Tutaj możecie bez trudu przesyłać pomiędzy sobą różne materiały, zarówno te mniejsze, jak i większe, więc też warto korzystać z tych platform.