Kanały komunikacji online | Żywy Content #10
Wyobraź sobie taką sytuację: tworzysz treści, wkładasz w to maksimum energii, maksimum czasu, maksimum pieniędzy. Naprawdę się starasz – i nic, bo treści do nikogo i nigdzie nie trafiają. Kwestia dystrybucji jest bardzo, ale to bardzo istotna. Tak naprawdę bez niej wszystko, co robimy, traci jakąkolwiek wartość. Trochę jak taki wiersz napisany i schowany do szuflady – może być najlepszym wierszem świata, ale co z tego, skoro nikt się o tym nie dowie? Musimy dotrzeć do odbiorcy, do naszej grupy docelowej. Mamy na to kilka, w zasadzie kilkanaście sposobów, ponieważ aktualnie jest sporo dostępnych kanałów komunikacji. Wyzwanie to wybór właściwej drogi. Dzisiaj opowiemy sobie o tym, jakie kanały komunikacji macie do dyspozycji, jakie drogi macie do dyspozycji.
Jak się pewnie domyślacie, kwestia kanałów komunikacji, ich doboru, jest niezwykle istotna. Internet tego nie ułatwia, bo mamy tutaj tak naprawdę sporo kanałów komunikacji, które mogą nam pomóc w dotarciu do odbiorcy, mogą nam pomóc w dotarciu do klienta, ale mogą też sporo namieszać. Tak że warto znać nasze możliwości, warto wiedzieć, z czego możemy skorzystać.
Media społecznościowe – czy warto w nich zaistnieć?
Dystrybuując treść, możecie korzystać z social mediów (mediów społecznościowych), czyli jednego z najmocniej wykorzystywanych kanałów w ostatnich latach. Tak naprawdę chyba nie ma firmy, która nie jest obecna na jednej z popularnych platform, czy to będzie Facebook, czy Instagram, czy jakakolwiek inna platforma. Ogromny plus, ogromna zaleta mediów społecznościowych, to możliwość skrócenia dystansu między marką a odbiorcą marki. Stały się bardziej ludzkie, bardziej dostępne. Wynika to z tego, że możemy wchodzić w interakcję z naszymi klientami, z naszymi obserwatorami, możemy odpowiadać na komentarze czy korespondować, prywatnie odpowiadać na prywatne wiadomości. Możemy tworzyć content, który poprzez udostępnienia generuje dużo większe zasięgi. Tak że naprawdę warto tutaj być. Minusy? Media społecznościowe to platformy Facebook, Instagram, TikTok – jest trochę tego. Po pierwsze, mogą one obcinać nam zasięgi celowo, oczywiście, popychając nas w kierunku działań płatnych. Druga kwestia: jakakolwiek awaria może odciąć nas od naszych profili, od naszych odbiorców, tak że trzeba mieć to na uwadze. Ja mimo wszystko uważam, że media społecznościowe są tak naprawdę konieczne w promocji marki, natomiast trzeba łączyć je z innymi rozwiązaniami.
Rola mediów własnych w dystrybucji treści
Te inne rozwiązania to m.in. media własne, czyli kanał komunikacji często zaniedbywany właśnie na rzecz mediów społecznościowych. To jest ogromny błąd. Media własne, czyli takie, które w pełni należą do nas, nad którymi mamy pełną kontrolę. O co chodzi?
- Strona internetowa, na której publikujemy aktualności, na której prezentujemy swoją ofertę.
- Blog firmowy, czyli świetny sposób na to, żeby dzielić się wiedzą, na to, żeby budować pozycję eksperta, a przy okazji wsparcie w pozycjonowaniu.
- Newsletter, czyli cały e-mail marketing. Ok, potrzebujemy tam dostawcy usług, który zadba o stronę techniczną, natomiast treść, cała lista mailingowa, wszystkie adresy, zgody – to wszystko należy do nas.
- Podcasty uniezależnione od platformy typu Facebook czy YouTube.
To są media, nad którymi powinniśmy pracować. W mojej opinii to powinien być core naszych działań i to wokół niego powinniśmy budować całą resztę. Naprawdę warto skupić się nad ich budową, nad ich rozwojem.
Płatne kanały komunikacji
Kolejna rzecz media płatne, czyli jak sama nazwa wskazuje, musimy liczyć się z tym, że za tego rodzaju publikacje przyjdzie nam zapłacić. Pierwszy z brzegu przykład to chociażby artykuły sponsorowane, publikacje na zewnętrznych portalach, tak samo kampanie Google Ads czy Facebook Ads, influencer marketing. Musimy zapłacić, żeby ktoś o nas mówił. Wydaje mi się, że to jest fajna opcja, kiedy już mamy te media własne. Kiedy działamy w mediach społecznościowych, możemy raz po raz korzystać np. z artykułów sponsorowanych. I tutaj disclaimer: mowa o mniejszych firmach, o jednoosobowych działalnościach, nie chodzi mi oczywiście o jakieś korporacje czy po prostu duże firmy, które dość mocno inwestują w tego typu w tego typu działania, a może inaczej działania w tego typu kanałach.
Media pozyskane – co to takiego?
Kolejne opcja to są media pozyskane, czyli media, które marka pozyskała właściwie bez generowania kosztów, w zasadzie często w sposób pośredni. Już tłumaczę, o co mi chodzi. Robicie jakąś fajną akcję, jakiś fajny performance – i mówi o niej cały świat, mówi o niej cała branża, mówi o niej cały kraj. Klasycznym przykładem jest oczywiście Felix Baumgartner i jego akcja z Red Bullem, czyli ten słynny skok ze stratosfery.
Z drugiej strony też np. rozesłanie notatki prasowej i pozyskanie wzmianki o nas na portalu – to też będą media pozyskane, media zagarnięte, zdobyte, prawdę mówiąc.
Kanały komunikacji – co wybrać na początku?
Na początkowym etapie rozwoju firmy raczej skupiałbym się na mediach własnych, nawet społecznościowych. I tak jak wspominałem, wspierałbym te działania publikacjami zewnętrznymi od czasu do czasu.
I na koniec jedna kwestia: nie musicie być obecni wszędzie, na pewnym etapie jest to w zasadzie niewykonalne, później teoretycznie możliwe, ale czy trzeba? Z drugiej strony też nie może być tak, że jesteście np. tylko na Facebooku albo macie wyłącznie bloga. To będzie skutkowało utratą szerokiego grona odbiorców. Tak że kilka kanałów, kilka narzędzi w obrębie tych kanałów, ale rozsądnie wybranych, o tym zawsze pamiętajcie.
To tyle. Kanały komunikacji mamy omówione pokrótce, oczywiście z mojej strony. Jedna prośba: wybierajcie je rozsądnie i przede wszystkim produkujcie dobry content, bo nie jest sztuką być wszędzie i podrzucać tam marnej jakości treści. Jeśli chodzi o działania offline, być może kiedyś o nich sobie też porozmawiamy, ale na ten moment, tak jak mówiłem, na początku skupiamy na działaniach prowadzonych w sieci, bo wydaje mi się, że są one najchętniej wybierane i jeśli chodzi o te mniejsze firmy, są one po prostu skuteczne.
Wpadajcie na:
https://www.facebook.com/napisanipl/
https://www.instagram.com/napisani.pl
Piszcie –> dobrze@napisani.pl lub dzwońcie –> 698034875