Cennik i stawki copywritera, czyli ile to kosztuje?
Skąd takie, a nie inne stawki za usługi copywritingowe? Czy istnieje jeden uniwersalny cennik? A może copywriterzy wyceniają swoje działania indywidualnie? Cóż, wszystko zależy od copywritera, ale dzisiaj postaram się przybliżyć czynniki, które mają wpływ na wysokość stawek proponowanych przez specjalistów.
Pytanie o stawki copywritera pojawia się regularnie, zarówno w sieci, jak i w trakcie rozmów sprzedażowych. Klienci często dziwią się, jak duże mogą być różnice w wycenie pozornie tych samych usług. Bo przecież napisanie wpisu blogowego lub artykułu sponsorowanego, to jedno i to samo, prawda? No właśnie – nie do końca. Poniżej znajdziesz wszystkie czynniki, które copywriter bierze pod uwagę, przygotowując wycenę.
Jak swoją pracę wycenia copywriter?
Niektórzy copywriterzy kierują się sztywnym cennikiem, inni operują w ramach ustalonych wcześniej widełek finansowych. Tych drugich jest znacznie więcej, a wszystko przez to, że nasza praca jest stosunkowo trudno mierzalna. Wycena składa się z wielu elementów, a praca nad dwoma tekstami tego samego rodzaju może się diametralnie różnić.
Oto co m.in. wpływa na kształt wyceny:
- doświadczenie copywritera – to prosta kwestia, im więcej lat na rynku, im większa liczba ukończonych projektów, tym wyższa cena startowa. Nie powinno to nikogo dziwić, wszak specjalista z 10-letnim doświadczeniem z reguły zapewni nam wyższą jakość usług niż nowicjusz, który dopiero buduje swoje umiejętności;
- specjalizacja – copywriterzy specjalizujący się w konkretnych dziedzinach wyżej cenią swoje usługi. Wynika to z tego, że dysponują większą wiedzą z zakresu swojej specjalizacji. Rekompensują w ten sposób również mniejszą pulę dostępnych dla nich zleceń;
- branża, której dotyczy tekst – można przyjąć, że łatwiej pisze się o florystyce niż o maszynach ciężkich. Niektóre branże wymagają głębokiego researchu, podczas gdy w innych wystarczy dobrze wypełniony brief;
- portfolio i referencje – im bogatsze i lepsze portfolio, tym wyższa wycena. Wiąże się to bezpośrednio z doświadczeniem i liczbą lat spędzonych na rynku. Ważnym czynnikiem jest też liczba oraz jakość referencji, którymi dysponuje copywriter;
- rodzaj zleconego tekstu – różne ceny za różne produkty, czyli inną kwotę zapłacimy za wpis blogowy, a inną za artykuł specjalistyczny lub slogan do kampanii reklamowej;
- wymagania klienta – liczba wytycznych dostarczonych przez klienta także wpływa na wysokość stawki za dany tekst. Copywriter musi wziąć to pod uwagę, ponieważ skomplikowane wymagania wpływają na czas jego pracy;
- objętość tekstu – stawka copywritera bardzo często jest podawana za 1000 zzs (tysiąc znaków liczonych ze spacjami). To prosty sposób rozliczenia, jednak nie zawsze miarodajny. Niektóre zlecenia lepiej rozliczać projektowo lub za liczbę poświęconych im godzin pracy.
W mojej opinii powyższe siedem punktów to główne czynniki, które mają wpływ na ostateczną wysokość stawek copywritera czy kształt jego cennika. To oczywiście nieco uproszczona wyliczanka, jednak da Ci dość dobry obraz tego, za co płacisz.
Dobry copywriter da Ci więcej
Pamiętaj też, że dobry copywriter jest w stanie przygotować dla Twojej firmy wysokiej jakości teksty, które pomogą w promocji marki i zwiększeniu sprzedaży. Będą one pracować dla Ciebie długimi latami, więc może warto wybrać doświadczonego specjalistę pomimo wyższej ceny, co? Słabe, nieciekawe i topornie napisane treści mogą zadziałać odwrotnie i sprawić, że potencjalni klienci wybiorą konkurencję. Miej to na uwadze, podejmując decyzję.