Copywriter — kto to taki? | Żywy Content #7
Cześć. Kolejny Żywy Content, dzisiaj w pewien sposób dla mnie szczególny, ponieważ porozmawiamy sobie o tym, kim tak naprawdę jest copywriter. Nie wiem, jak to wygląda u was. Nie wiem, czym zajmujecie się na co dzień, ale kiedy ja mówię, czym się zajmuję, zdecydowana większość osób patrzy na mnie co najmniej dziwnie. Powiedzmy, że z lekkim dystansem, co pewnie po części wynika to z niezrozumienia, a po części z tego, że zawód copywritera w obecnej, takiej internetowej formie, jest stosunkowo młody. Jednak niewiele osób wie, że copywriterzy w tradycyjnym znaczeniu tego słowa są obecni w branży reklamowej, w branży sprzedaży, od wielu, wielu lat. Pomyślałem, że lepsza znajomość tego zawodu, jego pełniejsze zrozumienie, mogą okazać się przydatne w trakcie poszukiwań copywritera, z którym będziecie chcieli współpracować. Przejdźmy do sedna.
Kim jest i skąd się wziął copywriter?
Copywriter dzisiaj to dla wielu po prostu osoba, która pisze teksty publikowane w sieci – i w zasadzie nic poza tym. To nie do końca prawda. Zawód copywritera wywodzi się wprost z branży reklamowej. Początkowo copywriterzy zajmowali się tworzeniem reklam, których jedynym zadaniem była sprzedaż. Tak więc na co dzień pisali teksty reklamowe, teksty sprzedażowe, slogany, hasła, tzw. sell letters, czyli listy sprzedażowe. To wszystko cechowało się wysoką skutecznością, wysoką konwersją. W dużym uproszczeniu to rodowód copywriterów i copywritingu w ogóle.
Oczywiście dzisiaj sytuacja wygląda zupełnie inaczej, a to za sprawą pojawienia się Internetu, który zmienił wszystko, wszędzie i dla wszystkich. Sieć stała się jednym z najważniejszych kanałów komunikacji z klientem, a przede wszystkim jednym z najważniejszych kanałów sprzedaży. Aby dotrzeć do klientów i przekonać ich do zakupu, firmy potrzebowały dobrej treści sprzedażowej. I tutaj pojawiają się copywriterzy, tutaj wszechobecna cyfryzacja dosięga tego zawodu. Okazało się oczywiście, że zapotrzebowanie jest nie tylko na teksty sprzedażowe, nie tylko na teksty reklamowe, ale po prostu na treść wszelaką: artykuły, opisy produktów, opisy kategorii (tutaj w przypadku e-commerce, w przypadku sklepów internetowych), teksty sponsorowane, wpisy blogowe itd.
W efekcie copywriter kojarzy się wyłącznie z osobą piszącą do Internetu, a wcale tak nie jest, ponieważ copywriterzy np. w agencjach reklamowych, bardzo często piszą scenariusze spotów telewizyjnych, spotów radiowych, teksty na reklamy outdoorowe i nie tylko. Ja skupię się na copywritingu w wydaniu online, jest mi on najbliższy i myślę, że wam tak samo – w przypadku przedsiębiorców, którzy jeśli sięgają po pomoc copy, to raczej dlatego, że potrzebują tekstów na stronę czy kilku artykułów, rzadziej treści do kanałów offline.
Przerwa na reklamę. Uwaga – jeśli potrzebujesz doświadczonego copywritera lub szukasz firmy, która zajmie się Twoimi profilami w social media, to świetnie trafiłeś! Zgłoś się do nas, a nie tylko stworzymy dla Ciebie angażujące, ciekawe teksty, ale też zadbamy o obecność Twojej marki w mediach społecznościowych. Do usłyszenia!
Specjalizacje copywriterów
Gdybyśmy mieli trzymać się definicji i rozgraniczać te kompetencje, moglibyśmy wymienić przede wszystkim copywriterów w takim klasycznym rozumieniu tego słowa, czyli osoby, które tworzą teksty sprzedażowe, slogany reklamowe, hasła, scenariusze reklam – na ogół wszystko to, co jest związane z reklamą i sprzedażą.
Możemy też wymienić copywriterów SEO. To są osoby, które piszą teksty, których celem jest wsparcie procesu pozycjonowania. I tutaj chciałbym coś wyjaśnić. Chciałbym zatrzymać się na moment, ponieważ wiele osób patrzy z lekkim dystansem na copy SEO, myśląc, że to pisanie pod wyszukiwarki czy pisanie dla robotów. Nic bardziej mylnego. Zawsze piszemy dla ludzi. Algorytmy premiują teksty wysokiej jakości, są coraz inteligentniejsze, coraz lepiej oceniają treść, dlatego trzeba pisać dobrze, trzeba pisać ciekawie, a dodatkowo optymalizować teksty zgodnie z zasadami SEO. Dobra treść pozycjonująca (taka, która pomoże wbić się w top wyników wyszukiwania), to coś naprawdę wartościowego i dobrze o tym pamiętać.
Na koniec zostawiłem trzecią kategorię, czyli content writerów – specjalistów tworzących treści na potrzeby blogów firmowych, różnych portali internetowych. Piszą oni artykuły, teksty sponsorowane, wypełniają sieć po prostu treścią wysokiej jakości.
W mojej opinii to jedyny podział, który warto znać. A jak wygląda rzeczywistość? Tak naprawdę to wszystko się miesza. Te granice są płynne, są zatarte. W Polsce copywriter to bardzo często osoba, która zajmuje się tym wszystkim na poziomie agencji, korporacji, gdzie używa się języka angielskiego, gdzie funkcjonuje wiele zapożyczeń. Tam znajdziecie stanowiska takie jak content writer, jak copywriter kreatywny, jak direct response copywriter. Jednak na poziomie freelancerów raczej nikt się w to nie bawi. Czy to dobrze, czy źle? Nie wiem, powiem szczerze, że nie skupiam się na tym specjalnie, natomiast uważam, że dobrze wiedzieć nieco więcej o specyfice tego niesamowitego zawodu – i teraz nieco więcej już wiecie. Myślę, że jeśli natraficie teraz na ogłoszenie content writera lub odezwie się do was copywriter ze starej szkoły, będziecie czuć się nieco pewniej.
Polecane publikacje
Na zakończenie książka, która jest pozycją wyjątkową. „Scientific Advertising. Naukowa reklama. 21 legendarnych zasad pisania tekstów reklamowych”, Claude Hopkins. Hopkins jest jednym z ojców copywritingu, a sama książka ma już 100 lat, bo została wydana w 1923 roku. Jej spora część jest aktualna do dzisiaj, więc choćby dlatego, warto ją przeczytać.
Zachęcam do kontaktu: dobrze@napisani.pl